Terug naar de nieuwspagina
02-05-2007
Doeksen koopt snelboot in Cebu
Rederij Doeksen, de veerdienst tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling, heeft op de Filippijnen een snelboot gekocht om de sneldienstcapaciteit naar Terschelling en Vlieland te vergroten. Directeur Paul Melles van Rederij Doeksen reisde vorige week naar de Filippijnen om de koop met de huidige eigenaar “Supercat” te Cebu rond te maken.
“We waren al lange tijd op zoek naar een geschikt schip dat de doelstellingen uit ons vlootplan kon waarmaken,” vertelt Paul Melles. “Meer capaciteit, beter zeegedrag en meer comfort van de sneldienst. Met deze nieuwste aanwinst hebben we een schip in handen dat al die kwaliteiten biedt. De huidige sneldienst, onze catamaran Koegelwieck, is nog steeds een prachtig en goed onderhouden schip, maar inmiddels wel vijftien jaar oud. De motoren zijn minder betrouwbaar en niet meer in productie. Je moet dan voorzichtig aan vervanging gaan denken, aldus Melles. Bovendien groeit de vraag naar sneldienstvervoer van en naar Terschelling en Vlieland. Wat ooit begon als een extra service is uitgegroeid tot een belangrijke economische lijn. We gingen dus op zoek naar een schip met vooral een grotere capaciteit.”
De Rederij verdiepte zich in eerste instantie in de mogelijkheden tot nieuwbouw. Melles: “De werven hebben momenteel volle orderboeken. Hierdoor zijn de prijzen gestegen en de levertijden erg lang. Voor ons reden om ook de tweedehands markt voor jong tonnage te onderzoeken. Zo raakten we geïnteresseerd in de Supercat 2002 van de Filippijnse rederij “Supercat”
Fraaie belijning
Directeur Melles vertelt enthousiast over de nieuwe aanwinst. “De Supercat is van het type Tricat 50 een kwalitatief hoogwaardig schip, indertijd ontworpen door de Engelse werf FBM. Van dit type zijn er 17 gebouwd in diverse configuraties en bij verschillende werven. Het schip is in 2002 in de vaart gekomen en heeft als afmetingen 50 meter lengte, 11,8 meter breedte en 1,4 meter diepgang. De ontwerper heeft veel aandacht besteed aan de constructie, de vaareigenschappen en het exterieur. Ondanks de forse afmetingen maakt het schip geen hinderlijke golfslag en heeft ze een relatief gunstig brandstofverbruik. Natuurlijk is het wel zo dat het schip tijdens het uitvoeren van de veerdienstregeling rond Cebu, behoorlijk is gebruikt. Het interieur moet vervangen worden en de indeling aangepast aan onze eisen. De motoren zijn van een onbetrouwbaar type en zullen door ons vervangen worden door moderne betrouwbare motoren die voldoen aan de laatste emissienormen. Tevens zal het schip voorzien worden van milieu vriendelijke onderwaterverf. Na de verbouw zal het schip plaats bieden aan 415 personen (103 plaatsen meer dan de huidige sneldienst) en hun bagage. Door de grotere afmetingen, sterke constructie en gunstig zeegedrag zal zij naar verwachting bij minder goede weersomstandigheden langer kunnen doorvaren naar Vlieland dan de huidige Koegelwieck.”
Verbouwen
Het schip zal naar verwachting in juni per zware lading schip in Nederland aankomen. Paul Melles: “De Supercat wordt na aankomst intern grondig verbouwd, van nieuwe motoren voorzien en onder Nederlandse vlag gebracht. Ook zal zij opnieuw geschilderd worden in de kleuren van Rederij Doeksen. De verbouwing van het schip zal plaatsvinden op eigen bodem, dus het Nederlandse bedrijfsleven zal kunnen meeprofiteren van deze aankoop.”
Met de gehele operatie (aankoop en verbouwing) is een bedrag van € 4,5 miljoen gemoeid. De verwachting is, dat de Supercat vanaf begin 2008 het huidige ms Koegelwieck zal gaan vervangen in de vloot van de Rederij.
Bron: Rederij Doeksen
Foto: onbekend, gephotoshopt door Redmer
02-05-2007
Rederij Doeksen koopt nieuwe boot
Rederij Doeksen heeft op de Filipijnen voor 4,5 miljoen euro een snelboot gekocht. De boot vervangt begin 2008 de Koegelwieck. Die is 15 jaar oud en steeds minder betrouwbaar voor het uitvoeren van tochten naar Terschelling en Vlieland.
De nieuwe boot is 5 jaar oud en wordt compleet verbouwd. Er komen nieuwe motoren in, en een nieuw interieur. Doeksen wilde eerst een nieuw schip laten bouwen, maar zag daarvan af omdat de scheepswerven het te druk hebben.
Radiofragment, interview met de heer Melles
Bron: Omrop Fryslân
Foto: Omrop Fryslân
Bron: Leeuwarder Courant, 3 mei 2007
Geplaatst door Webmaster